Nieuws

Maasdijkse ondernemers lopen zich warm

Donderdag 18 januari

Op 15 januari tekenden Ab Rood, bestuurder van Ruitenburg adviseurs & accountants, en Rinus Huis, voorzitter van het hardloopspektakel van Maasdijk, de nieuwe hoofdsponsorovereenkomst. Het festijn draagt daardoor vanaf nu de naam ‘Ruitenburg Run Maasdijk’.

Lees meer

Na Arthur ook nominatie Sportprijs voor junior Yannick

Maandag 15 januari

Nadat eerder bekend was gemaakt dat Arthur van Dijk een nominatie voor de Westlandse Sportprijzen 2017 is toebedeeld, heeft de gemeente maandagmiddag alle namen van genomineerden prijsgegeven. Daarbij zit ook onze junior Yannick Rolvink.

Lees meer
Toon al het nieuws

Prikbord

PUPILLEN EN JUNIOREN D KAMP

Alle spotlights zijn dit jaar gericht op het weekend van 6, 7 en 8 april dan vertrekken de pupillen en junioren-D met een bus vol sterren richting Ollywood (Loon op Zand) om bij de prijsuitreiking van de Oscars te zijn.

Lees meer
Toon alle items

Nieuwsblok

IdeeŽn bus 50 jaar jubileum

In 2020 viert Olympus '70 het 50 jarig jubileum. Wij willen graag van jullie horen welke activiteiten je leuk vindt om tijdens dat jubileum te organiseren. 

Lees meer

Agenda

Zondag 21 januari
Vrijdag 2 februari
Woensdag 7 februari
19:30 – 22:00

Bestuursvergadering

Zondag 18 februari
Zaterdag 24 februari
Toon volledige agenda

Atletiek.nl

Sluiting inschrijving op 21 januari!
De inschrijving voor de ASICS NK Indoor Junioren is nog open tot en met zondag 21 januari. Zorg dat je inschrijving op tijd binnen is. Wacht ook niet tot het laatste moment. Alle prestaties worden namelijk gecontroleerd. Mocht er iets mis zijn met je inschrijving dan ontvang je van ons een mail. Dan heb je nog even de tijd om de inschrijving te corrigeren. Hoe later je inschrijft, hoe minder tijd je hebt om te corrigeren. Alle correcties moeten uiterlijk dinsdag 23 januari bij ons binnen zijn. Op 24 januari gaan we dan de screening voorbereiden en die staat dan weer gepland op donderdag 25 januari. Wat gaat er dan zoal mis met de inschrijvingen: de wedstrijdbepalingen worden niet goed gelezen en dan wordt er met een verkeerde prestatie ingeschreven, de link naar de uitslag is niet goed en dan is controle van de prestatie niet mogelijk.
Sport is te mooi voor doping
De atletieksport vertegenwoordigt bewegen in zijn puurste vorm; lopen, springen en werpen. Met het project “Atletiek, gewoon schoon” laten we zien dat schone atletiek de enige manier is om het beste uit jezelf te halen, ongeacht je niveau. Onder het motto ‘Sport is te mooi voor doping’ doet de doping autoriteit er alles aan om sport in de meest eerlijke vorm te laten plaatsvinden, met als doel: dopingvrije sport in Nederland. De dopingautoriteit heeft een app ontwikkelt waar alle informatie, feiten en geldende regels met betrekking tot doping zijn opgenomen. Download de dopingwaaier app of kijk op
Storm geeft inkijkje in Omnisport
Donderdag 18 januari 2018. De storm die vandaag kort Nederland teisterde, deed helaas ook even Omnisport Apeldoorn aan. Helemaal ongeschonden is de hal niet gebleven. Aan de buitenkant is nu direct een inkijkje mogelijk in de hal waar op 17 en 18 februari a.s. weer de AA Drink NK Indoor Senioren plaats zal vinden. Natuurlijk wordt nu direct gewerkt om de hal weer te repareren, zodat iedereen binnenkort gewoon zonder winterjas aan van topatletiek kan genieten. De strijd van de beste atleten van Nederland tegen elkaar beloofd ook dit jaar een zeer boeiende wedstrijd te worden. Natuurlijk ook omdat een aantal topatleten deelname aan het WK indoor 2018 in Birmingham later dit jaar op het vizier heeft. Dit evenement mag je niet missen. Kom naar Apeldoorn en
Sven Ootjers: 'Die 400 meter is verschrikkelijk'
Zelf zag hij er enorm tegen op als hij aan het eind van de eerste dag van een tienkamp de 400 meter moest lopen. Sven Ootjers kan zich ook nauwelijks voorstellen dat atleten bewust voor die afstand kiezen. Toch is hij inmiddels de coach van twee van de meest talentvolle atletes op dat onderdeel. Hoe zien hun trainingen eruit? In deze tweede helft van januari heeft Ootjers zich aangesloten bij de grote groep Nederlandse topatleten die op trainingsstage zijn in Barcelona. De clubtrainer van Trias in Heiloo is er speciaal voor Lisanne en Laura de Witte. Ook de 400-meterlopers Bjorn Blauwhof en Maureen Ellsworth trainen bij hem. Ze behoren tot de groep van ruim vijftien atleten die hij vrijwel dagelijks begeleidt. ‘Ik woon in Heiloo letterlijk naast de baan, dus dat maakt het wat makkelijker. Maar het is wel een hele klus naast mijn baan als sportinstructeur in een gevangenis in Heerhugowaard en ik werk ook als docent op het Cios, vertelt hij. Ootjers (1973) maakte in de Nederlandse atletiek vooral naam als hoogspringer. In de jaren 1992 tot 1994 won hij indoor en outdoor vijf Nederlandse titels en zijn p.r. staat op 2,21meter. Maar ook op de 60m en 110m horden en op de zeven- en tienkamp stond hij bij NK’s op het podium. ‘Ik heb de CIOS-opleiding gedaan en eigenlijk altijd al training gegeven. Eerst bij mijn eigen vereniging NOVA in Warmenhuizen en later bij Trias. In Heiloo heb ik lange tijd atleten getraind vanaf hun pupillentijd tot aan de senioren-leeftijd. Ik denk dat ik van mezelf kan zeggen dat ik oog heb voor talent en ik zocht altijd naar een aanpak waarbij kinderen en jongeren op het juiste moment de juiste dingen doen. Voor mij wil dat zeggen dat ze zich geleidelijk ontwikkelen en niet teveel met wedstrijden en prestaties bezig zijn. Ritme en frequentie zijn voor de jeugd belangrijk. Je moet niet te vroeg heel intensief trainen, want dan kun je ze kapot maken. Als is het natuurlijk prima om een paar keer per jaar wel heel gericht bezig te zijn voor een grote wedstrijd als de D- of de C-Spelen.’ Wat is specifiek voor jouw aanpak bij de 400-meterlopers? ‘Ik denk dat mijn manier van werken iets anders is dan die van bijvoorbeeld Rana Reiner en Bart Bennema. Ik zeg niet dat ik de juiste aanpak heb. Voor mij blijft het ook een zoektocht. Maar tot nu toe werkt dit voor ons goed.’ ‘Ik laat mijn atleten bij de tempotrainingen altijd met een zo hoog mogelijke intensiteit lopen. Dat wil bijvoorbeeld zeggen dat ik een trainingsloop over 500 meter liever opdeel in een 300 en een 200 meter, met een minuut pauze, zodat een atleet dan op wedstrijdsnelheid die hele afstand loopt.’ ‘Ik werk daarbij in twee piramides. Tussen oktober en februari neemt de omvang geleidelijk af en gaat de snelheid omhoog. Datzelfde gebeurt vanaf maart tot het zomerseizoen. Maar in die tweede piramide gaat alles wel op een iets hoger niveau. Een derde kenmerk van mijn trainingen is dat ik ieder jaar een nieuw element wil introduceren. Dit jaar is dat bijvoorbeeld een wekelijkse sleeptraining, waarbij atleten bij een snelheidstraining een net of een gewicht achter zich aanslepen.’ Lisanne & Laura de Witte (4x400m estafette, EK Atletiek Amsterdam 2016) Hoe ziet een gemiddelde trainingsweek eruit? ‘In het algemeen geldt dat mijn trainingen relatief lang duren: zo rond de 2,5 uur. We beginnen met een intensieve warming-up met bootcamp-achtige oefeningen en veel loopscholing. Na het programma doen we onder andere horden-stappen om de mobiliteit te verbeteren en werken we met medicinballen.’ ‘Op maandag doen we de lange tempo’s. In het begin van de piramide is dat tussen 600 en 300 meter, als we dichter bij het wedstrijdseizoen zitten 300 tot 100 meter – en dat dan bijvoorbeeld met vier herhalingen. Op dinsdagmiddag hebben we dit jaar de sleeptraining. Op woensdag doen we tempo’s over kortere afstanden – 150 tot 200 meter. Op donderdag doen we kracht. Op vrijdag trainen we in de duinen, met veel traplopen of korte sprints van anderhalve minuut heuvel-op. En op zaterdag staat er weer een krachttraining op het programma. Tweemaal per week gaan de atleten ’s ochtends loslopen en de zondag is een rustdag.’ Wat maakt een atleet tot een goede 400-meterloper? ‘De echte specialisten zie je “flyen” over de baan. De afstand vergt dat je een deel van de race echt ontspannen kunt lopen. In de eerste bocht moet je makkelijk naar de juiste snelheid komen, daarna moet die ontspanning erin, anders verzuur je te snel. Om dat te kunnen, laat ik mijn atleten relatief veel 500-tjes lopen, ook al vinden de meesten dat vreselijk.’ ‘Belangrijk is dat je bij het indelen van de race je eigen plan leert te trekken. Veel Amerikanen hebben bijvoorbeeld de gewoonte heel hard van start te gaan. Daar moet je je niet door laten overrompelen, maar je moet al wel de juiste spanning in je lijf hebben om op snelheid te komen. Ervaring speelt dus een grote rol.’ Zelf was je geen liefhebber van de 400 meter? ‘In de tienkamp vond ik dat laatste onderdeel van de eerste dag inderdaad verschrikkelijk. Je wist bij voorbaat dat je helemaal stuk zou gaan. Persoonlijk denk ik dat de meeste sprinters liever voor de 100 en 200 meter zouden kiezen, maar als je kwaliteiten daar niet liggen, moet je die 400 meter wel doen.’ Hoe zie je je eigen toekomst als coach? ‘Dat kan ik nog niet goed overzien, hoewel ik me een leven zonder atletiek niet kan voorstellen. Ik heb besloten om bij Trias alleen de toptalenten nog te begeleiden en krijg daarom minder uren betaald, hoewel ik er wel fulltime mee bezig ben. Vanuit de club gezien begrijp ik dat er niet teveel geld naar de top kan gaan. En ik begrijp het ook dat de Atletiekunie alles op Papendal concentreert. Maar voor mij als vader die zijn twee jonge kinderen wil zien opgroeien is de combinatie van een baan, training geven én een gezin een uitdaging.’ Tekst: Cors van den Brink Foto's: Erik van Leeuwen (EK Atletiek Amsterdam, 2016)
Sport is te mooi voor doping
De atletieksport vertegenwoordigt bewegen in zijn puurste vorm; lopen, springen en werpen. Met het project “Atletiek, gewoon schoon” laten we zien dat schone atletiek de enige manier is om het beste uit jezelf te halen, ongeacht je niveau. Onder het motto ‘Sport is te mooi voor doping’ doet de doping autoriteit er alles aan om sport in de meest eerlijke vorm te laten plaatsvinden, met als doel: dopingvrije sport in Nederland. De dopingautoriteit heeft een app ontwikkelt waar alle informatie, feiten en geldende regels met betrekking tot doping zijn opgenomen. Download de dopingwaaier app of kijk op
Grete Koens: De atleten worden met de dag beter!
De MiLa atleten hebben inmiddels al aardig wat kilometers erop zitten in Kenia. Grete Koens, bondscoach MiLa, beschrijft de ervaringen tot nu toe waar de vraag 'How are you?' centraal staat. Heel charmant aan het lopen in Kenia zijn de kinderen die de atleten te pas en te onpas bovenstaande vraag naar het hoofd slingeren tijdens een training. Nee, dan zijn de opmerkingen die je in Nederland te horen krijgt toch van een andere allure: “ze hebben ‘m al”, “ hardlopers zijn doodlopers” en nog meer van dit soort originele opmerkingen die elke hardloper wel zal herkennen. Maar de vrolijke smoeltjes willen ook nog wel eens doorvragen…….”give me your watch” of “give me your bike” (richting coach) zijn de varianten die we ook nog wel eens te horen krijgen als begroeting. Zonder overigens al te grote verwachtingen van de kant van de vragenstellers. Hoe gebiedend de tekst ook is, echte bedreiging schuilt er niet in. Dus draven de lopers rustig verder en houden de Garmin vrolijk aan de pols. Want die hartslag moet goed gemonitord worden. Voorzichtigheid blijft troef wanneer je op grote hoogte traint. Liever laag in de zone blijven dan hoog in het lactaat komen. Je loopt je hier vrij makkelijk over de kop. Dus werken we vooral gestaag aan de basisconditie. Het accent ligt dus met name op de aerobe trainingsvormen. En om toch nog een beetje power te behouden doen we krachttraining (2-3x per week) of wat korter werk (200m en minder). Dat laatste gaat namelijk op hoogte extreem goed door de verminderde luchtweerstand. Maar op de langere tempoblokken en duurlopen moeten we de snelheid nog easy houden t.o.v. zeeniveau omdat daarop het gebrek aan zuurstof zich doet gelden. Maar de adaptatie (aanpassing) is in volle gang. De atleten worden met de dag beter. En de vooruitgang komt middels hun “watch”, die ze niet willen afstaan aan de kids, ook goed in beeld. Ze lopen al snel een kilometer per uur harder met dezelfde hartslag als een week geleden. Ik voel mij dan ook niet langer de begeleider van een Start-To-Run beginnersgroep. Waren ze de eerste week nog niet vooruit te branden, op dit moment komt er weer een stukje van de klasse boven drijven. En wat doet een MiLa hier voor de rest? Naast veel slapen vooral veel eten. Het is onvoorstelbaar wat dat loopvolk weet weg te stouwen. Ze zijn werkelijk onverzadigbaar. Er was op de heenweg al de nodige overbagage omdat de reistassen vol zaten met reepjes, shake-jes en nog meer onmisbare etenswaren. Ik zal maar niet vertellen hoeveel kilo Nederlandse havermout de oversteek naar Kenia gemaakt heeft. En dan denk je, dan hebben ze wel genoeg!!!! Maar tijdens de etensbuffetten maakt plaatsvervangende schaamte zich van mij meester. Het lijkt wel een roedel uitgehongerde wolven die ik bij me heb. Het eten is amper door het personeel uitgestald of de roedel stormt op de schalen af. En dan blijkt zelfs de grootste slowtwitcher opeens over een ongekend aantal snelle spiervezels en reactievermogen te beschikken. Want wie staat er zonder enige moeite vooraan in de immense rij in de eetzaal? Tja, je doet als coach wel de nodige inspiratie op voor nieuwe trainingsvormen op gebied van starttechniek. Tekst en Foto's: Grete Koens
Rik Taam: Nu alles geven, dat hoort erbij
De komende weken zullen de atleten van het AA Drink Talententeam 2018 aan je worden voorgesteld. Met deze week: atleet Rik Taam (21 jaar), gespecialiseerd op de tienkamp. Emotioneel en zó gaaf ‘Het moment dat ik het stadion in Polen in liep tijdens de WJK, werd ik wel even emotioneel. De omvang, het besef, alle nationaliteiten en mijn ouders die speciaal voor mij op de tribune zaten. Het was zo’n gave ervaring! Ondanks dat het niet mijn beste wedstrijd was, is het wel mijn mooiste ervaring van 2016.’ Boost en vertrouwen Helaas was 2017 niet zo’n topjaar voor Rik. In februari werd hij geopereerd aan ‘sportsman hernia’. ‘In april kon ik pas weer redelijk trainen. Bij de wedstrijden die volgden, stond ik er wel maar ik kon nog niet alles geven. Ik heb echt een stapje terug moeten doen. Uiteraard stelde ik nog meer eisen aan mezelf als lid van het AA Drink Talententeam. Maar die kwamen er dus niet uit. Aan de andere kant zie ik het ook positief in: ik heb de wedstrijden wel gedraaid en dus weer ervaring opgedaan. Terugkijkend was het een goede leerschool. Ik twijfelde wel of ze nog vertrouwen in me hadden. Dus dat ik nu weer geselecteerd ben voor het AA Drink talententeam, geeft me een boost om het nog beter te gaan doen in 2018.’ AV Zaanland Als pupil van een jaar of acht begon Rik bij AV NEA Volharding in Purmerend. ‘Ik merkte dat ik beter was dan de rest van de groep. En wedstrijden winnen is, zeker als kind, leuk. Ik had er ook plezier in, dus de motivatie om door te gaan was groot. Ik klom steeds een stapje hoger, van regionale wedstrijden, naar een NK en dan naar een WK. De progressie zette al die jaren door, op alle onderdelen kwam ik redelijk tot goed mee. Dus mijn keuze voor de meerkamp was snel gemaakt.’ Rond zijn 12e jaar koos Rik voor AV Zaanland, en hier traint hij nog altijd. ‘Marc de Vries is mijn trainer. In ons kleine groepje trainen we niet alleen hard, het is er ook gezellig en er is veel aandacht voor elkaar. Hordelopen is momenteel mijn beste en favoriete onderdeel.’ Voeding en alles geven ‘Vrijdag is een rustdag’, vertelt de enthousiaste atleet. ‘Die dag volg ik een deeltijdopleiding voeding en diëtiek. Ik was altijd al geïnteresseerd in voeding en herstel. Maar ik heb geen heel bijzonder eetpatroon hoor, ik eet heel eiwitrijk voor m’n herstel en verder gewoon gezond. Eten is ook zeker geen obsessie voor mij. Ik mag en kan ook genieten van minder gezonde dingen op z’n tijd.’ Uitgaan doet Rik niet veel, zijn directe omgeving zoals z’n vriendin en broer zijn ook niet van het feesten. ‘Dus dat maakt het makkelijker,’ lacht hij. ‘En tja je wilt gewoon de beste worden op de tienkamp. En het topsportleven duurt maar kort. Daarna komt nog er nog een ander leven achteraan. Nu alles geven, dat hoort erbij.’ Ultieme beloning In 2018 zijn er geen grote toernooien voor onder de 23 jaar. Rik ziet het dus als een tussenjaar. ‘Ik wil zo dicht mogelijk bij de 8000 punten komen. Want om naar een EK of WK te gaan, moet je wel richting de 8100 punten gaan. Ik sta nu op 7400, dus mijn reële streven is 7700 als tussenstap. En natuurlijk is ook voor mij ooit deelnemen aan de Olympische Spelen de ultieme beloning voor al m’n harde werken op de baan.’ Tekst: Esther Vliege Foto (header): Coen Schilderman
Sluiting van de inschrijving nadert
Let op: je kunt je nog inschrijven tot en met 14 januari 23:59 uur voor de NK Indoor Meerkamp. Heb je dit nog niet gedaan? Doe die dan nog snel voordat je te laat bent! Ook dit jaar zullen de NK Indoor Meerkamp, samen met de NK Indoor Masters,plaatsvinden in Omnisport Apeldoorn in het eerst weekend van februari. Op 3 en 4 februari zullen alle meerkampers de strijd met elkaar aangaan op jacht naar eremetaal. Ondertusssen heeft onze Nederlands grootste meerkamptopper zich al ingeschreven, Eelco Sintnicolaas. Tevens het gezicht van de NK Indoor 2018.
Meer van Atletiek.nl